جمع بندی عوامل خطر مرگ و میر بیماران دیابتی ترخیص شده از بیمارستان

2 سپتامبر 2020- پس از ترخیص بیماران از بیمارستان، افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای بستری مجدد و مرگ و میر قرار دارند، رهنمودهایی برای ترخیص بیماران دیابتی برای کاهش این خطرات وجود دارد، با این حال محققان موسسه مراقبتهای دیجیتال درWMG ، دانشگاه وارویک و دانشکده پزشکی وارویک، عوامل خطر شناخته شده برای مرگ و میر بیماران بالغ مبتلا به دیابت را پس از ترخیص از بیمارستان دسته بندی کردند.

در این مقاله ، با عنوان "یک بررسی سیستماتیک با در نظر گرفتن عوامل خطر برای مرگ و میر بیماران ترخیص شده از بیمارستان با تشخیص دیابت" ، که در مجله دیابت و عوارض آن منتشر گردید، محققان 35 مطالعه که به بررسی عوامل خطر مرتبط با مرگ و میر بیماران مبتلا به دیابت مرخص شده از بیمارستان پرداخته بودند، را مرور کردند. آنها با تجزیه و تحلیل این مطالعات، 48 فاکتور خطر قابل توجه برای مرگ و میر این افراد را شناسایی کردند.

این 48عامل خطر در نه دسته ی زیر گروه بندی شدند:

·        جمعیتی

·        اقتصادی اجتماعی

·        سبک زندگی

·        عوامل پزشکی بیمار

·        عوامل مرتبط با اقامت در بیمارستان

·        عوامل مربوط به داروها

·        نتایج آزمایشگاهی

·        وضعیت گلایسمی

شایعترین عامل خطر در این گروه جمعیتی "سن" است و دومین عامل مهم، بار ناشی از ابتلا به چند بیماری بطور همزمان می باشد(co-morbidity) که در گروه فاکتورهای پزشکی بیمار قرار می گیرد. ما همچنینBMI  را به عنوان یک عامل خطر قابل توجه در گروه فاکتورهای پزشکی بیمار شناسایی کردیم، کسانی که بالاترین نمایه ی توده ی بدنی را داشتند بیشتر در معرض این خطرات بودند.

پرفسور Theo Arvanitis، از انستیتوی مراقبت دیجیتال در دانشگاه وارویک، گفت: ما سی و هفت مورد از این عوامل خطر را تنها از یک مقاله تحقیقاتی استخراج کردیم. این به ما می گوید که این تحقیقات در این زمینه به طور کلی در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و برای شناسایی اهمیت و احتمالاً عوامل خطر دیگر باید مطالعات بیشتری انجام شود. این می تواند میزان مرگ و میر بیماران دیابتی ترخیص شده از بیمارستان ها را در آینده کاهش دهد.

منبع:

Mukherjee, T., et al. (2020) A systematic review considering risk factors for mortality of patients discharged from hospital with a diagnosis of diabetes. Journal of Diabetes and Its Complications. doi.org/10.1016/j.jdiacomp.2020.107705.

https://www.news-medical.net/news/20200902/Researchers-identify-significant-risk-factors-for-mortality-in-diabetic-patients-discharged-from-hospital.aspx